DSC04944

Vanliga frågor

Här hittar du vanliga frågor och svar. Kolla gärna om svaret på din fråga finns här, tveka inte att kontakta oss annars.

Allmänna frågor

Behöver jag förbereda något inför putsning?

Om du har valt en utvändig fönsterputsning behöver du inte förbereda något särskilt, bara se till att vi kan få tillgång fönstren på ett enkelt sätt.

Om du har valt invändig fönsterputsning behöver du ta bort fotografier, lampor och växter från fönstren innan vi kommer. 

Vi ansvarar inte för föremål som fönsterputsaren själv behöver flytta från fönsterbrädor eller för att komma åt fönstren.

Hur räknar jag mina fönster?

Alla räknar olika på vad som är ett fönster. Här kan ni se en mall för hur vi räknar antalet fönster.

Kan jag lägga till en extra putsning inför ett speciellt tillfälle?

Om du vill ha extra fönsterputsning till ett speciellt tillfälle är det bra att kontakta oss i så god tid som möjligt.

Kom ihåg att ju längre framförhållning du har, desto större möjlighet har vi att kunna planera och utföra fönsterputsningen enligt dina önskningar.

Putsar ni fönstren om det är dåligt väder?

Vi putsar fönster i de flesta väder, men bara så länge vi kan utföra arbetet med högsta kvalité och säkerhet. Regn , snö och minusgrader är inga problem för fönsterputsaren, det är värre med för höga vindhastigheter eller för kraftig nederbörd, då kan vi möta säkerhetsrisker och tvingas ställa in fönsterputsningen.

Vid temperatur under - 12 grader kan vi inte utföra fönsterputsning.

På vilka orter i Östergötland finns ni?

Vi utför fönsterputsning runt om i hela Linköping, Norrköping, Motala o Mjölby.

Bokning

Kan jag boka invändig fönsterputsning?

Ja! Vi putsar gärna invändigt hos dig, detta är dock inte vår huvudsyssla. Därför finns två vägar, se nedan:

För dig med abonnemang

Önskar du en invändig fönsterputsning behöver vi hitta en tid som passar. Det kan innebära att din abonnemangstid byts ut mot en ny. 

När vi putsar invändigt behöver någon vara hemma, till skillnad mot utvändig fönsterputs, eller ha fixat så att vi blir insläppta. Vid detta tillfälle så putsas alla sidor (ute, inne och ev. mellan).

För nya kunder

Gå till sidan för bokning och välj enstaka putsning. Där kan du direkt välja invändig putsning, men då inte med ett fortsatt upplägg.


Hur vet jag när ni kommer och putsar hos mig?

Vi är i varje område 8 gånger per år och du kan själv kolla på ditt schema här.

Om du skulle ha valt färre tillfällen än 8 får du en specifikation över just dina veckor tillsammans med bokningsbekräftelse på din mail. Dessa veckor kommer överensstämma med veckorna du hittar i schemat.

Behöver jag vara hemma när ni putsar?

Nej, du behöver inte vara hemma om du har ett fönsterputs-upplägg med utvändig fönsterputsning. Däremot så skulle vi behöva bli insläppta om du beställt invändig fönsterputsning alternativt vara hemma. 

Vi skulle vilja ha fönsterputs på vårt företag, hur fungerar det?

Vi hjälper gärna ert företag att putsa era fönster. Boka fönsterputs för företag här

Ekonomi

Hur fungerar rutavdraget vid fönsterputs?

När du anlitar oss för fönsterputsning så kan du få skattereduktion på upp till högst 50% av arbetskostnaden.

För att du ska ha rätt till rutavdrag ska tjänsten utföras i eller i nära anslutning till din bostad. Du behöver inte äga bostaden som tjänsten utförs i för att ha rätt till rutavdraget. Det räcker med att du använder bostaden helt eller delvis som sitt hem. 

Om du skulle bli avvisad för skattereduktion av Skatteverket så är du betalningsskyldig även för det beloppet. 

Behöver jag själv ansöka om rutavdrag?

Nej, vi sköter hela processen av rutavdraget. Du kommer att faktureras utifrån det pris du fått av oss och vi kommer direkt att begära rutavdraget från Skatteverket. För att vara berättigad till rutavdrag måste du vara minst 18 år och ha en inkomst. Du kan se dina aktuella rot- eller rutavdrag du har utnyttjat här: Rot och rut – mina avdrag.

Vad är inställelseavgift?

Inställelseavgift avser kostnader som inte är RUT-berättigade. Dessa går tyvärr inte att ta bort från din faktura.

Jag hittar ingen faktura?

Vår faktura skickar som vanligast 1-2 dagar efter utförd fönsterputsning.

Saknar du ändå din faktura?

Hör av dig till oss via mail eller på telefon 010-898 56 66 för att få en ny faktura skickad till dig via e-post- eller pappersfaktura.

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

Vi erbjuder PDF-fakturor via e-post eller pappersfakturor via vanlig post. 

Vi jobbar hela tiden för att utvecklas så E-faktura och autogiro kommer inom kort.

Priser

Vad kostar fönsterputs?

Det finns olika priser på fönsterputsning och du kan välja kontinuerlig fönsterputsning eller enstaka putsningar. 

Vi har olika prislistor där de billigaste grundpriserna är:

Återkommande 249 :-

Enstaka 344 :-

Se ditt pris direkt i bokningen.

Hur lång tid tar en fönsterputsning?

Tiden för fönsterputsning skiljer sig åt från hus till hus. Det beror på hur många fönster som finns, vilken typ av fönster man har och beroende på vilka tillval man har. Till exempel tar ett hus med spröjs över två våningar längre tid en ett enplanshus utan spröjs.

Säkerhet

Hur många fönsterputsare är det som kommer?

Det beror på vad du har valt för typ av putsning. Vid utvändig putsning på bottenplan räcker det med en fönsterputsare. Om du däremot valt övervåning krävs det två fönsterputsare, en som håller i stegen och en som utför fönsterputsningen.

Om mina fönster blir skadade, hur gör jag då?

Om du upplever skador på dina fönster vill vi gärna veta det, var sig det är innan putsning eller efter. Vi rekommenderar därför att man ser över skicket på sina fönster med jämna mellanrum och sköter underhållet av dem. Fönster som utsätts för väder och vind riskerar att slitas med tiden. 

Om vi på börjar vårt arbete med fönster som är i fullgott skick så minskar risken för skador på fönstren och på våra fönsterputsare. Detta förlänger fönstrens livslängd.

Är er personal försäkrad?

Ja, våra fönsterputsare är försäkrade genom Fora i enlighet med gällande kollektivavtal.

Uppsägning

Hur avslutar jag mitt abonnemang?

Du kan säga upp ditt abonnemang när du vill. Om du säger upp ditt abonnemang under pågående putsperiod så kommer den inplanerade putsningen bli din sista. Du är alltså inte bunden till något långt avtal.

När du väl vill avsluta ditt abonnemang görs det via telefon. Du når oss vardagar mellan 08-16.

Om du inte når oss under våra öppettider så kan du skicka ett mail till oss med ditt telefonnummer och din adress sedan kontaktar dig. 

Du kommer få en skriftlig bekräftelse via e-post på att din uppsägning är genomförd.

Finns det någon uppsägningstid?

Vi har ingen uppsägningstid. Men görs uppsägningen under pågående putsperiod så faktureras den putsningen. Vill du inte ha den putsningen så måste du säga upp abonnemanget minst sju (7) dagar innan påbörjad fönsterputsperiod.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Mitt företag använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies