Företaget hanterar och fördelar arbete, vilket innebär hantering av tidsplan och geografiska områden för leverans av tjänster. Skvizz förbehåller sig rätten att ändra dessa system när som helst för att kunna driva verksamheten. Aktuellt område och schema kan ses på hemsidan. Om kund valt färre tillfällen än (8) åtta tillfällen får kund en specifikation över just vilka specifika veckor tillsammans med bokningsbekräftelse på mail. Dessa veckor kommer överensstämma med veckorna kund hittar i schemat. Företagets målsättning är alltid i förväg informera om förändringar. Dessa återkommande schemalagda händelser är abonnemanget.
Vid beställning av fönsterputs krävs uppgifter som namn, address, personnummer och kontaktuppgifter. De här uppgifterna behövs för att vi skall kunna utföra den beställda tjänsten. Vid beställning kan kund samtycka till lagring av personuppgifter som då sparas för att utvecklas våra tjänster samt i marknadsföringssyfte. När kunden avslutar abonnemanget raderas personuppgifterna.
Vid bokning av återkommande fönsterputs, väljer kunden frekvens på fönsterputsningen. Tillfällena specificeras i veckor som kan ses under “schema” samt i mailbekräftelse efter bokat abonnemang. Kunden behöver varken vara hemma eller förbereda någonting för att få fönsterputs utförd. Det är fast pris som gäller för kund, skulle priset behöva justeras informerar vi kund på mail eller telefon. Däremot har kunden skyldighet att informera oss larm, hundar, grindar, avstånd till parkeringsplats eller objekt som är i vägen för att utföra tjänsten.
Vid bokning av enstaka fönsterputs kan kund välja mellan 2 -sidig, 4-sidig eller endast utvändig fönsterputs till ett fast pris. Skvizz ringer eller mailar kund för tidsbokning. Tidsintervallet för ankomsttiden är 1 timme, i vissa fall kan vi dyka upp tidigare eller senare. Det är svårt för oss att fastställa exakt tid eftersom vi kan ha gjort en missbedömning på antalet fönster hos tidigare kund, trafik eller väder som orsakar förseningar.
Om ingen skulle vara hemma trots att vi kommer vid rätt tidsintervall kommer vi putsa utvändigt i den mån vi har möjlighet utefter “enstaka” prislista. Om fönsterputs utvändigt inte är möjligt, debiterar vi 300 kr enligt avbokningsregler i punkten 8.
Vid en “enstaka invändig” putsning förväntas kunden plocka bort saker på fönsterbrädor samt diverse saker som står i vägen för utfört arbete. Skvizz förbehåller sig rätten att debitera kund om fönstren ej är utplockade. Skvizz kan flytta på objekt i fönster men avsäger ansvar sig från eventuella skador på dessa.
Återkommande kunder får sms avisering en (1) vecka innan den utvändiga putsningen, önskas tillval såsom invändig fönsterputs skall kund kontakta oss på kontakt@skvizz.se eller 010-898 56 66, då hittar vi en tid som passar. Det kan innebära att din abonnemangstid byts ut mot en ny.
När vi putsar invändigt behöver någon vara hemma, till skillnad mot er utvändiga fönsterputs. Ni kan också ordna så att vi blir insläppta. Vid detta tillfälle så putsas alla sidor (ute, inne och ev. mellan).
Priser för återkommande faller under prislistan “återkommande”.
Efter utförd fönsterputs meddelas kunden direkt vi sms eller e-post att tjänsten är utförd, förutsatt att e-postadress eller mobiltelefonnummer angetts rätt i bokningen. I annat fall är nästa information om att arbete har utförts den faktura som kommer till kunden i efterhand.
Vi erbjuder fasta priser. Se prislista på hemsidan.
Det är godkänt att tillfälligt hoppa över ett schemalagt tillfälle, dock ej under påbörjad putsperiod. Vid avbokning eller ombokning under påbörjad putsperiod kommer tjänsten att utföras och debiteras enligt plan om fysiska hinder för utförandet inte föreligger. Se avbokningsregler för tillval utöver det ordinarie abonnemang i punkt 9.
Vid tidsbokad fönsterputs ska kunden av- eller omboka via mail eller telefon till Skvizz kundtjänst senast 24 timmar innan planerad putsning (arbetsdagar), för att undvika betalningsskyldighet.
Utförs avbokning senare än ovanstående tidpunkt ska kunden betala en avgift på 350 kr ex. moms för tidsbokad fönsterputs. Undantag för senare avbokning ges om kunden blir akut sjuk. Om ingen avbokning görs i förväg, utan avbokning sker först på plats vid planerad putsning, eller om ingen öppnar när Skvizz kommer till tidsbokade jobb, debiteras kunden alltid enligt ovan.
Vid ombokning görs avbokning av bokad tid enligt ovan, och ny tid bokas in enligt önskemål, men i mån av tid. Skvizz reserverar sig för att det kan vara fullbokat och föreslår i så fall nästa lediga tid, alternativt sätter upp kunden på kölista för önskad tid.
Abonnerande kunder har företräde gentemot enstaka kunder. Skulle det vara fullbokat hamnar abonnerande kunder före i kölistan.
Vid tillval till det ordinarie abonnemanget eller extra fönsterputsningar utöver det som är beställt i abonnemanget, ska kunden göra detta helst i samband med sms avisering 7 dagar innan fönsterputs tillfället genom att ringa eller maila in till Skvizz kundtjänst.
Skvizz reserverar för att det kan vara fullbokat och föreslår i sådana fall nästa lediga tid då önskat tillval kan utföras. Återkommande kunder har alltid företräde gentemot enstaka kunder. Tillval för återkommande kunder ska av eller ombokas via mail eller telefon till Skvizz kundtjänst 24 timmar i förväg. Skulle inte detta göras har Skizz rätt att debitera kund 350 kr ex moms. Undantag om kund blir akut sjuk.
Om några fönster inte är åtkomliga eller av annan orsak bedöms som omöjliga att putsa förbehåller sig Skvizz rätten att hoppa över dessa vid detta tillfälle. Vi informerar kunden om detta genom mail eller sms efter att fönsterputsaren dokumenterat detta till kontoret. Avdrag på antalet fönster görs enligt Skvizz prislista.
Tillägg på plats hos kund görs i mån av tid, annars bokar vi ett nytt fönsterputs tillfälle. Tillägg debiteras på faktura efter utfört arbete.
Om avtalet har träffats på distans, har kunden ångerrätt enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. I dessa fall lämnas information om ångerrätt.
Skvizz putsar fönster i de flesta väder, men bara så länge vi kan utföra arbetet med högsta kvalité och säkerhet. Regn och snö är inga problem för fönsterputsaren, det är värre med för höga vindhastigheter eller för kraftig nederbörd, då kan vi möta säkerhetsrisker och tvingas ställa in fönsterputsningen. Vi meddelar kund om vi skulle behöva ställa in. Vid temperatur under -12 grader kan vi inte utföra fönsterputsning.
Det är inte möjligt för kund att avboka på grund av väderförhållanden. Läs mer under punkt 8 & 9.
Fönsterputsningen avser tvätt av fönster med tvättpälshållare, såpa, vatten och gummiskrapa en gång. Skulle det behövas blötläggning flera gånger alternativt om fönstret behöver påläggning av kem för borttagning av kalk, cement, färgstänk eller annat som kräver en specialrengöring kontaktar vi kund för accept och mot en extra debitering enligt vår prislista. Vid den här typ av fönsterputs kan medföras risk att repa glaset, där putsar vi inte förens vi har kommit i kontakt med kund.
Vid avtorkning av bleck som ingår i fönsterputsningen avser det en avtorkning med hjälp av mikrofiberduk. Om blecken är grovt nedsmutsade och kund vill få bort all smuts vill vi att detta informeras senast 24 timmar innan puts tillfället och det mot en extra debitering.
Om kunden önskar specialrengöring för att ta bort cement, flytspackel, färg eller annat belägg så använder vi produkter som inte kan orsaka repor. Vi kan dock inte garantera detta till hundra procent eftersom vi inte vet exakt vad beläggningen på fönstren består av. Därför friskriver sig Skvizz från ansvar för eventuella repor eller skador.
En del fönster är känsligare än andra. Det finns många olika typer men de som ska rapporteras av kunden är:
Självrengörande fönster, plexiglas, fönster med solskyddsbeläggning, handblåsta glas eller övriga ytbehandlade fönster. Dessa fönstertyper kräver en speciell hantering och kunden rekommenderas att kontakta fönstertillverkaren om riktlinjer för rengöring. Fönster med beläggning slits med tiden och det är ingenting företaget tar ansvar för. Har kunden sådana fönstertyper vill vi att det rapporteras innan puts tillfället. Meddelas inte detta i förväg friskriver företaget sig ansvar för skador som kan uppkomma.
Fönster med avtagbara spröjs som på och avmonteras i samband med fönsterputs riskerar att ta skada. Spröjs och spröjs fästen slits naturligt. Företaget avsäger sig ansvaret för skada vid på och avmontering. Om kund bedömer att spröjsen är känsliga vill vi veta det i förväg.
Faktura skickas efter utfört arbete. Fakturan sänds via e-post eller pappersfakturor via vanlig post. Betalningsvillkor är 15 dagar om inget annat har avtalats. Vid försenad betalning har Skvizz rätt att ta ut en påminnelseavgift med dröjsmålsränta enligt räntelagen. Obetalda fordringar överlämnas till Inkasso med tillkommande kostnader och avgifter.
På varje faktura tillkommer en inställelseavgift på 19 kr.
Skvizz har rätt att säga upp kund vid flera förfallna fakturor.
Om kunden har repiga eller i övrigt skadade fönster utanför normalt slitage med hänsyn till fönstrets ålder ska detta meddelas i samband med beställning av tjänsten. Personalen har rätt att avstå arbetet om de upptäcker repor och skador tills att skadan dokumenterats. Upptäcks tydliga repor på plats utförs arbetet endast i samråd med kunden där ett accept på sms eller mail om att informationen mottagits. Har kunden mycket smutsiga fönster kan repor först upptäckas efter påbörjat arbete, i de fall detta inträffar ska arbetet avslutas tills ovanstående information delgivits.
Önskar kund reklamera fönsterputsningen skall det göras inom tre vardagar från den dagen putsningen utfördes för att kunna kontrolleras och åtgärdas.
Skvizz är medlemmar i Almega Serviceföretagen, Fönsterputsavtalet. Det innebär bra och trygg arbetsmiljö för våra medarbetare.
Gäller från och med 2021-06-11